Podzielona płatność- co warto wiedzieć?

Podzielona płatność- co warto wiedzieć?

Podzielona płatność z ang. split payment, wiąże się bezpośrednio z podatkiem od towarów i usług. Do tej pory została wprowadzona w kilku krajach europejskich. Dlaczego tą drogą idzie też Polska? Powód jest prosty. Niedobór pieniędzy w budżecie z tytułu VAT.

Co Warto Wiedzieć

Podzielna płatność na skróty:
Od kiedy MPP?
Kogo dotyczy podzielona płatność?
Kto nie może skorzystać z MPP?
Na czym polega podzielona płatność?
Jak płacić na rachunek VAT?
Specjalny rachunek VAT
Co oznacza w praktyce podzielona płatność?
OGRANICZENIA w rachunku VAT
Z własnych obserwacji

Od kiedy MPP?

Mechanizm i przepisy dotyczące split payment obowiązują od niespełna dwóch miesięcy. Początkowo podzielona płatność miała być wprowadzona w życie 1 kwietnia 2018r., jednak po zgłoszeniu poprawek do nowelizacji ustawy, termin przesunięto na 1 lipca 2018r.

Kogo dotyczy podzielona płatność?

MPP (mechanizm podzielonej płatności) dotyczy:

  • mikroprzedsiębiorstw,
  • małych firm,
  • średnich firm,
  • oraz korporacji.

Kto nie może skorzystać z MPP?

Jeśli prowadzisz firmę, ale nie jesteś czynnym podatnikiem VAT nie możesz skorzystać z podzielonej płatności.

Logiczne, prawda?

Nie możesz zrobić przelewu z tytułu VAT jeśli jesteś z niego zwolniony.

Przejdźmy do meritum!

Na czym polega podzielona płatność?

Wyobraź sobie sytuację, w której kupujesz od dostawcy np. materiały, jakie wykorzystujesz do produkcji swojego wyrobu. W tym momencie powstaje Twoje zobowiązanie, które masz obowiązek uregulować.

Otrzymujesz towar a wraz z nim fakturę z odroczonym terminem płatności.

Jak każda faktura, tak i ta którą otrzymałeś od swojego dostawcy, zawiera kwotę zakupu netto, podatek VAT oraz kwotę brutto.

Do tej pory, gdy nie korzystałeś z MPP (mechanizm podzielonej płatności) przelewałeś kwotę brutto na rachunek bankowy swojego dostawcy. Dla ułatwienia, przyjmijmy, że jest to tradycyjna metoda uregulowania zobowiązania.

Fakturę ujmowałeś w księgach a do 25 dnia każdego miesiąca sporządzałeś deklarację VAT-7, zgodnie z którą dokonywałeś przelewu na rachunek bankowy Urzędu Skarbowego lub zostawiałeś nadwyżkę na poczet następnego miesiąca.

Co się zmieniło po wprowadzeniu podzielonej płatności?

Split payment nie jest obligatoryjny, dlatego do Ciebie jako do kupującego należy decyzja czy chcesz z niego skorzystać.

Zastanawiasz się jak masz postępować, jeśli zdecydujesz się na MPP?

Do momentu kupna towaru od dostawcy i otrzymania faktury z odroczonym terminem płatności wszystko wygląda tak, jak w tradycyjnej formie uregulowania zobowiązania.

Różnica pojawia się w momencie dokonywania płatności za zakupiony towar.

Wyodrębniasz z kwoty do zapłaty: kwotę brutto oraz podatek VAT.

Kwota netto przelana zostanie na rachunek rozliczeniowy dostawcy.

Podatek VAT wpłacony natomiast na tak zwany rachunek VAT.

Zastanawiasz się pewnie…

“No dobrze. Rachunek rozliczeniowy dostawcy mam na fakturze zakupowej ale skąd mam wiedzieć jaki jest rachunek VAT?”

Informacje te znajdziesz na swoim internetowym koncie bankowym. Domniemywam, że takie masz.

Jak płacić na rachunek VAT?

Za pomocą loginu i hasła wchodzisz na swoje konto bankowe.

Wybierasz -> Przelewy.

Otworzy Ci się standardowe okno Twojego banku do wypełnienia danych do przelewu.

Przelew bankowy PoMocniWBiznesie

Następnie zaznaczasz -> Podzielona płatność

Przelew bankowy podzielona płatność PoMocniWBiznesie

Widzisz? Okno przelewu rozszerzyło się o dodatkowe dane.

Kwota do zapłaty rozpisana została z uwzględnieniem kwoty brutto oraz kwoty VAT.

Pozostało Ci już teraz uzupełnić dane zgodnie z fakturą jaką otrzymałeś:

  • Nazwa odbiorcy,
  • Adres odbiorcy,
  • Kwota brutto,
  • Podatek VAT,
  • Identyfikator dostawcy/usługodawcy (NIP),
  • Numer faktury,
  • Data realizacji przelewu.

Teraz podpisz przelew i gotowe!

Właśnie zrobiłeś swój pierwszy przelew- podzielona płatność.

Jeśli wykonałeś poprawnie te wszystkie kroki bank zajmie się zaksięgowaniem wpłaty a Twoje zobowiązanie zostanie uregulowane.

Część zobowiązania trafi na rachunek rozliczeniowy Twojego dostawcy natomiast kwota podatku na specjalny rachunek VAT, jaki do dnia 1 lipca 2018 r. bank musiał mu otworzyć.

Specjalny rachunek VAT

Zrobiłeś przelew ale nie wiesz do końca w jaki sposób uregulowane zostało zobowiązanie?

Zgodnie z wprowadzoną ustawą dotyczącą podzielonej płatności, banki zostały zobowiązane do otwarcia specjalnego rachunku VAT dla wszystkich rachunków rozliczeniowych Klientów będących podmiotami gospodarczymi.

Część kwoty jaką masz zapłacić swojemu dostawcy przelana zostanie na jego dotychczasowe konto, natomiast kwota podatku VAT, wpłacona zostanie na “podpięte” do konta rozliczeniowego konto dla celów VAT.

Jedno i drugie konto jest własnością przedsiębiorcy/-stwa.

Co musisz wiedzieć o specjalnym rachunku VAT?

  • posiada OGRANICZENIA w dysponowaniu środkami wyłącznie na cele VAT!!!,
  • nie musisz zgłaszać go do Urzędu Skarbowego,
  • jest prowadzony bez dodatkowych opłat,
  • otwierany jest automatycznie,
  • na Twoją prośbę jako klienta bank może otworzyć Ci więcej niż 1 rachunek.

Etapy obciążenia rachunku rozliczeniowego

Etapy obciążenia rachunku rozliczeniowego PoMocniWBiznesie

Etapy uznania rachunku rozliczeniowego

Etapy uznania rachunku rozliczeniowego PoMocniWBiznesie

Podzielona płatność- kto decyduje?

Jeśli jesteś nabywcą towaru, to Ty decydujesz w jaki sposób zapłacisz za fakturę.

Jeśli zlecisz płatność podzieloną, bank odbierający płatność ma obowiązek wskazaną kwotę podatku VAT zaksięgować docelowo na “rachunku VAT”.

Odbiorca płatności nie może decydować o sposobie zaksięgowania kwoty płatności.

Co oznacza w praktyce podzielona płatność?

Podzielona płatność oznacza przede wszystkim ryzyko utraty płynności finansowej.

Utrata płynności finansowej PoMocniWBiznesie

Problem ten głównie może dotyczyć małych i średnich przedsiębiorstw, które nie ukrywajmy, często działają na granicy opłacalności.

Skąd utrata płynności?

To proste.  W przypadku, gdy Twoi klienci będą korzystać z podzielonej płatności, Ty otrzymasz zapłatę pomniejszoną o 23%.

Dodatkowy problem pojawi się w sytuacji, w której Ty jako klient będziesz płacił swoim dostawcom tradycyjną formą.

W takim przypadku wartość środków na specjalnie otwartym rachunku do celów VAT będzie rosła. A Ty aby móc je zwolnić, będziesz musiał złożyć wniosek do naczelnika Urzędu Skarbowego i czekać do 60 dni na decyzję.

Tego głównie obawiają się przedsiębiorcy.

Co prawda przed wprowadzeniem podzielonej płatności przedsiębiorcy również odprowadzali VAT do US, jednak miało to miejsce zawsze do 25 dnia miesiąca. Do tego czasu mogli swobodnie obracać pieniędzmi otrzymanymi z tytułu należności od odbiorców i regulować chociażby swoje zobowiązania.

Split payment zaburza swobodę dysponowania środkami pieniężnymi.

OGRANICZENIA w rachunku VAT

To nie jest tak, że środków z rachunku przeznaczonego do celów VAT “nie możesz ruszyć”.

Bank dzieli płatność jaką otrzymujesz od klienta.

Część, która trafi na specjalnie otwarty rachunek dla celów VAT możesz wykorzystać w celu:

  • wpłaty swojego podatku do Urzędu Skarbowego,
  • lub przelania środków na rachunek VAT swojego kontrahenta- jako VAT za zakupiony od niego towar lub usługę.

Możesz też złożyć wniosek do naczelnika US o uwolnienie środków z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy, o czym wspominałam wcześniej.

MPP nie taki różowy jak twierdzi Ustawodawca…

Swoboda w dysponowaniu środkami pieniężnymi to dopiero wierzchołek góry lodowej…

Jeden przelew TYLKO dla jednej faktury

Split payment uniemożliwia kumulowanie wielu przelewów. Jeśli zdecydujesz się korzystać z mechanizmu MPP, każdą fakturę będziesz musiał regulować osobnym przelewem.

Co za tym idzie? Więcej pracy, więcej kosztów…

Faktura pro forma

Często dokonując zakupów przez internet otrzymujemy tak zwaną fakturę pro formę. Zgodnie z polityką dostawcy, dopiero po zapłacie tejże pro formy wyśle on nam towar wraz z fakturą VAT.

Pro formy nie możesz zapłacić podzieloną płatnością. W myśl ustawy o VAT jest ona jedynie dokumentem informacyjnym, który do zastosowania mechanizmu split payment jest niewystarczający.

Pomyłka przy wpisywaniu kwoty VAT

Jeżeli pomylisz się przy wpisywaniu kwoty VAT, bank kwoty tej nie poprawi. To na Tobie ciąży obowiązek poprawnego wypełnienia formularza przelewu.

Wyłącznie VAT-7 oraz VAT-7K

Wydawać by się mogło, że skoro VAT trafia na konto Urzędu Skarbowego to z tego konta mogę zrobić różnego rodzaju przelewu do US. Nic bardziej mylnego.

Ze środków zgromadzonych na rachunku do celów VAT nie możesz korzystać w celu uregulowania innych zobowiązań wobec Urzędu Skarbowego jak te, związane z podatkiem od towarów i usług.

Nie możesz zapłacić z tych środków np. podatku dochodowego.

Z własnych obserwacji

Analizując wyciągi bankowe firmy w której pracuje zauważyłam, że od lipca żadna prywatna firma nie uregulowała swojego zobowiązania mechanizmem podzielonej płatności.

Jeśli otrzymaliśmy przelew z podziałem na rachunek rozliczeniowy i rachunek do celów VAT, to był on od naszych klientów finansowanych z budżetu państwa. Na szczęście (w tej sytuacji) stanowią oni niewielki procent całości naszych odbiorców.

Na dzień dzisiejszy, jako przedsiębiorstwo nie korzystamy z mechanizmu podzielonej płatności. 

Często dokonujemy przelewów zbiorczych za kilka faktur czy płacimy pro formy. Split payment nam to uniemożliwia.

Czy nigdy nie będziemy korzystać z podzielonej płatności?

W przypadku, gdy większość naszych klientów zacznie nam płacić MPP, w celu utrzymania płynności finansowej, pewnie będziemy zmuszeni pójść tą samą drogą.

Zawsze Po Mocna W Księgowości

Marta

Podobało Ci się? Oceń!

Dodaj komentarz

Close Menu